1. Minkätyyppisiä numeronsiirrettävyyteen liittyviä
pulmia on
aiheutunut palveluntarjoajille?
Push-viesteihin liittyvät ongelmat:
-
Oletetaan että asiakas tilaa ns. push-kanavan
palveluntarjoajalta ja vaihtaa tilausjakson aikana operaattoria.
Push-viestit laskutetaan ns. MT-perusteisesti eli vastaanotetut viestit
ovat maksullisia. Tieto operaattorin vaihtumisesta ei yleensä kulkeudu
palveluntarjoajalle asti.
-
Palveluntarjoaja lähettää push-viestit
operaattorivaihdoksen jälkeen vanhan
operaattorin verkkoon.
-
Viesti reitittyy asiakkaalle.
-
Palveluntarjoaja ei saa tuloutusta, sillä vanhalla operaattorilla ole enää laskutussuhdetta asiakkaan
kanssa.
Operaattorilogon tilaaminen kaverille
MT-laskutetun sisällön tilaaminen itselle/kaverille
muussa kuin mobiilikanavassa
"Lähetä kaverille" -sisältöpalvelut
-
Operaattorit ovat ryhtyneet hinnoittelemaan eri tavalla
omaan verkkoon ja muiden verkkoon reititettyjä viestejä.
-
Palveluntarjoajan kannalta on kustannustehokkainta
reitittää myös numeronsiirtoasiakkaille menevät sisältöpalvelut suoraan
oikean operaattorin verkkoon.
2. Kenelle palvelu on tarkoitettu?
3. Mihin palvelua saa käyttää?
-
Palvelua saa hyödyntää vain sellaisissa mobiiliverkkojen
kautta käytettävissä palveluissa, joissa loppuasiakkaan
palveluoperaattoritiedot on viestin oikean reitittämisen tai laskutuksen
varmistamisen osalta oltava palveluntarjoajan tiedossa.
-
Palvelun käytössä tulee ehdottomasti noudattaa tarkasti
kaikkia palvelusopimuksen ja sen liitteiden ehtoja, ohjeita ja
rajoituksia.
-
Palvelusopimuksen vastainen palvelun käyttäminen johtaa
sopimuksen välittömään purkamiseen.
4. Miten palvelua on tarkoitus
käyttää?
A. Asiakas voi tehdä yksittäisiä
reaaliaikaisia kyselyitä seuraavissa tapauksissa:
-Palveluntarjoajan loppuasiakkaan palveluoperaattorista ei palvelun
tilausvaiheessa ole varmuutta. (Esim. loppuasiakas rekisteröityy Internetin
tai muun sellaisen kanavan kautta, jossa käyttäjän palveluoperaattoria ei
varmuudella tiedetä.)
-Palveluntarjoajan loppuasiakas tekee sellaisen sisältöpalvelutilauksen,
jossa sisältö halutaan toimittaa kolmannelle osapuolelle eikä kolmannen
osapuolen matkapuhelinoperaattoria varmuudella tunneta. (Esim. ns. "lähetä
kaverille"-viestit.)
B. Käyttäjä voi päivittää koko asiakaskantansa operaattoritiedot
kertaluonteisesti esim. päivä- tai viikkotasolla. (Koskee erityisesti
push-palvelujen tilaajatietoja.)
Palvelua ei saa missään tapauksessa
käyttää siten, että jokaisen loppuasiakkaalle lähetettävän viestin
yhteydessä suoritetaan erillinen kysely. Palvelun kapasiteettia ei ole
mitoitettu tällaista käyttöä varten.
Palvelun kautta tehtäville kyselyille
(eli kysyttyjen numeroiden määrille) on asetettu väärinkäytösten estämiseksi
ja kapasiteettirajoitteiden vuoksi päivä- ja kuukausitason rajoitteet.
Kyselyiden tarkat rajoitteet on määritelty teknisessä kuvauksessa.
5. Miten rakennan rajapinnan?
-
Palveluntarjoajan sovelluksen rakentaminen on
yksinkertaista ja nopeata.
-
Kyselyt tehdään yksinkertaisina http-kyselyinä.
-
Vastauksena palautetaan
operaattoritiedot kysyttyjen liittymien osalta Viestintäviraston
määritteleminä kaksinumeroisina operaattorikoodeina.
-
Tarkemmat tiedot rajapinnan rakentamisesta löytyy
teknisestä kuvauksesta, joka toimitetaan palveluntarjoajalle
käyttösopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä.
6. Kuka tarjoaa palvelun?
Palvelun tarjoaa Suomen numeronsiirrettävyydestä vastaava Numpac Oy.
Käytännössä palvelun operoinnista, tukipalveluista ja käyttäjäsopimusten
käsittelystä vastaa Accenture.
7. Mikä on Numpac?
-
Suomen Numerot Numpac Oy on numeronsiirrettävyyden
hallinnointiyhtiö, joka tarjoaa numeronsiirrettävyyspalveluita.
-
Lisätiedot Numpac:ista: www.numpac.fi
8. Mistä voi kysyä lisätietoja
Numpac kyselypalvelusta?
Jos katsot että organisaatiosi täyttää edellämainitut ehdot, ole hyvä ja
täytä käyttöoikeushakemus. Hakemuslomakkeessa on lisätietokenttä johon
voitte listata asioita, joista tarvitsette lisätietoja.
|